Mere power til din point!

Powerpoint presentation best practices

Det mest anvendte format til formidling af information på møder er fortsat de efterhånden gode gamle dias – hvad enten du bruger Power Point, Keynote eller knap så gamle Prezi.

Der er stor forskel på, hvordan vi optimerer læringen, og hvordan vi lærer bedst. Dette kan også overføres til, hvordan du kan udarbejde fantastiske præsentationer ved hjælp af dias. Og i sidste ende sikrer du, at dine budskaber bliver optimalt leveret, hørt og forstået, så deltagerne på mødet virkelig lærer noget.

Det stiller naturlige krav til din præsentation at sikre den nye viden, som deltagerne får, både kan bearbejdes, lagres og anvendes. Her har du nogle enkle og effektfulde huskeregler, der er lette at implementere i din næste præsentation og give dine deltagere en langt bedre læringsoplevelse.

5 – 24 – 18 reglen

5 – fordi

Vores arbejdshukommelsen bearbejder information i bider. Den kan fordøje mellem 5 og 9 informationsenheder ad gangen, uden at den bliver overbelastet og derved nærmest lukker ned. Det er naturligvis individuelt, men for at sikre, at du rammer et antal information per dias, som deltagere kan huske, er 5 dit max antal per dias. Husk at dine informationer både kan være tekst i punktform, billeder, figurer eller en kombination.
18 – fordi
18 er det antal minutter, som du maksimalt må tale i en frekvens. Forskningen viser, at man kan lytte koncentreret i ca. 18 minutter. De første minutter stiger opmærksomheden som regel markant, og den holdes er i ca. 12 minutter. Herefter går det hurtigt ned af bakke. Du bør derfor her sikre, at der er variation for at bryde rytmen. Involvering af deltagerne er altid en god metode for at skabe forandring og fornyet opmærksomhed. Et kort mini-møde med sidemanden i blot 2 minutter kan gøre underværker. Dernæst kan du vende tilbage til en ny omgang 18 minutter præsentation, hvis du har brug for det.

More power to your point graph

24 – fordi

Brug minimum fontstørrelse 24, så overholder du let reglen om 5. Der er nemlig ikke plads til mere end 5 punkter. Skrifttypen på et dias skal være letlæselig – også for deltagerne på de bagerste rækker. Brug én af de følgende anbefalede fonte:

  • Verdana
  • Arial
  • Franklin Gothic Book

Skab helhed i din præsentation

Du bør tænke din præsentation i disse tre elementer, så den skaber en helhed:

#1 Selve præsentationen på skærmen/lærredet. Layout, farver, billeder og figurer skal hænge sammen.

#2 Handout. Overvej, hvordan den trykte udgave af præsentationen, som udleveres fysisk eller digital skal se ud – skal den f.eks. indeholde noget andet.

#3 Performance. Undgå at læse teksten på dias op. Brug istedet dias som afsæt til det, du vil sige. Dias er til at skabe forståelse og læring for deltagerne – ikke talenoter.

Denne artikel er udviklet i samarbejde med Ann Hansen, mødedesigner, facilitator og konsulent, concept+competence.

Hvert møde er en ny historie, og du kan altid hjælpe med vores hjælp til at fortælle din, uanset hvilket af vores hoteller, du vælger til dit næste møde eller event. Find et sted til dit arrangement

Tell us what you think