Målsætning: Vækst – men ikke alt for hurtigt

Siden 2002 har Akademiklinikken, en af Nordeuropas største privatklinikker for plastikkirurgi, i alt 12 gange holdt en konference og udstilling under overskriften Beauty Through Science i Stockholm, hvor klinikken har hovedsæde. Den 26. – 28. maj 2016 finder arrangementet for 6. gang sted på Radisson Blu Waterfront Hotel og Waterfront Congress Center på havnen i den svenske hovedstad.

– Beauty Through Science, som også er klinikkens motto, har som målsætning at være Skandinaviens vigtigste forrum for alle, der beskæftiger sig med plastikkirurgi. Det er her, man kan føre sig ajour med alle de nyeste videnskabelige landvindinger, de nyeste teknikker og de friskeste forskningsresultater og behandlingsmetoder.

Grundlæggerens hjertebarn

Det forklarer Anna Eliasson, der som Executive Assistant for Per Hedén er ansvarlig projektleder for den store, årlige event. -Per Hedén er en af Akademiklinikkens to grundlæggere. Det var ham, der i sin tid tog initiativet til Beauty Through Science, og han fungerer hver gang som Conference President. Det er hans hjertebarn! Forklarer Anna Eliasson.

Et kontant mål for arrangementet er, at det i økonomisk henseende skal balancere. Formålet er ikke at tjene penge på det, men at øge deltagerantal mv., så omsætningen hvert år stiger, hvorved man er i stand til at gennemføre flere og flere aktiviteter og at invitere verdens førende eksperter på området til Stockholm som forelæsere. Helt konkret er målet for deltagerantallet i år 800, og dette skal fremover øges med 100 personer pr. år.

Deltagere fra 45 lande

-Sidste år kom deltagerne ikke alene fra hele Skandinavien, men fra 45 lande globalt, siger Anna Eliasson. -Også sponsorer og udstillere bidrager naturligvis til omsætningen, og deltagerne, som i mange tilfælde er vores konkurrenter og kolleger, betaler for at komme hertil og blive klogere inden for vores felt. Alt i alt ønsker vi at dække branchen så godt og bredt som muligt, så derfor har vi en vækststrategi – men det skal være en kontrolleret vækst, så vi er sikre på at kunne følge med selv, siger hun.

Inden for plastikkirurgi-faget arbejder man med to hovedspor: Hhv. indgreb, som kræver operation, og de såkaldte non surgical behandlinger, som er et stadigt voksende specialområde, der bl.a. omfatter laser-teknologi og injektionsbehandlinger. I 2015 var et af arrangementets vækstparametre, at der for første gang i konference-sammenhæng blev arbejdet med parallelle sessioner for de to spor. Et andet parameter er at inddrage nye målgrupper som f.eks. dermatologer.

Plads til at vokse på Waterfront

-Det er så heldigt, at der på Waterfront er plads til, at vi har kunnet vokse os større og større, fordi der er så mange mødelokaler og så store udstillingsområder til rådighed, og det kan vi blive ved med i de kommende mange år. Udstillingen, som i 2015 omfattede 24 leverandører af implantater, instrumenter og meget andet, som branchen benytter, kommer i år op på i hvert fald 30, siger Anna Eliasson.

I starten var det Grand Hotel i Stockholm, der hvert andet år lagde hus til Beauty Through Science, men to forhold gjorde, at arrangementet fra 2012 flyttede over til det – på det tidspunkt – nye Radisson Blu Waterfront Hotel. Dels var eventen vokset ud af Grand Hotels rammer, og dels blev der indført en restriktion i Sverige, der – som i så mange andre lande – ikke længere tillod konferencer inden for medicinalbranchen at benytte 5-stjernede hoteller. -Det passede os glimrende, siger Anna Eliasson, og hun tilføjer: Serviceniveauet på Waterfront er i vores samarbejde fuldt på 5-stjernet højde!

Siden 2015 har Akademiklinikken med succes samarbejdet med kongresarrangøren MCI Nordic om alt, der har at gøre med konferencen og udstillingens logistik.

Akademiklinikken har privathospitaler i Stockholm, Göteborg og Malmö (med en tilhørende modtagelse i København) samt i Oslo og derudover seks Walk-in clinics i Sverige og fem i Norge.

Tell us what you think