Ideer til kreativt output på mødet

Creative drawing on globe at Radisson Blu

Det er ligeså vigtigt at kende mødets output som mødets formål, før I starter mødet. Når I ved, hvilket slutresultat I vil ende mødet med, kan I designe en mødeproces, der ender der, hvor I ønsker det. Typiske outputs kunne være: beslutninger, et idekatalog, nye salgs leads, en strategi, en handlingsplan. Outputtet skal selvfølgelig passe til mødeformålet.

Når I ved hvilket output, I vil ende med, kan I tage stilling til, hvordan outputtet bedst fastholdes eller videreformidles. Det mest normale er et skriftligt referat. Fordelen med skriftlige referater er, at de er nemme at lave. Ulempen er, at næsten ingen læser dem efterfølgende. Det er derfor værd at overveje at gøre noget andet. Her er 5 ideer til mødereferatet.

Illustrationer

Et tegnet referat kan være en stærk metode til at fastholde motivationen og mødets udbytte. Der findes en mindre hær af grafiske illustratorer, som har specialiseret sig i at illustrere møder. Efterfølgende får man typisk en PDF, der kan printes som f.eks. en plakat eller en musemåtte. Måske er der en af mødedeltagerne, som er dygtig nok til at kunne tegne mødets resultater.

Illustrator working on screen at desk - Radisson BluBilleder

Almindelige fotografier af mødet kan være en effektfuld metode til at fastholde arbejdsprocesser og resultater. Vi husker som regel billeder bedre end ord. Med kameraer som standardudstyr på tablets og smartphones, er det nemt at tage billeder, der kan bruges som billedreferat eller som supplement til det skriftlige referat.

Photographing people with hands in hands using iPad at Radisson BluVideo

En video af et event eller møde kan genkalde følelser og resultater. En af de store fordele ved film og videoer er, at de nemt kan deles på de sociale medier og på den måde sprede mødets budskaber. I kan hyre et professionelt kamera team, men I kan også komme langt med små videobidder optaget på en telefon.

Modeller

Hvis I har bygget fysiske modeller på mødet, f.eks. med lego eller en prototype af en ny opfindelse, kan I med fordel bruge dem som dokumentation. Stil modellen op på kontoret eller i en glasmontre i kantinen.

Building blocks in colours Radisson BluDistributionskanaler

I kan overveje hvordan I bedst spreder mødets resultater efter og under mødet. Hvis I vil nå langt ud i verden er det sandsynligvis bedre at bruge sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter fremfor intranettet eller almindelig mails. Hvis mødet kun er for særligt indviede, skal der nok noget andet til.

Læs også om, hvordan I kommer bedst muligt fra start.

Af Bo Krüger, Meeting Designer, Facilitator, Speaker and Writer, Moving Minds

Tell us what you think