Energizers Og Brainbreaks

Er dine møder energigiver eller –tager? Effektivitet på møder opfattes af mange som at skrue op på mængden af indholdet (agendapunkterne) og ned på længden af mødet. Udfordringen ved at overloade et møde kan ofte være, at energien og dermed evnen til at fokusere og yde sit bedste, siver langsomt og sikkert ud af mødedeltagerne – og dermed opnår man det modsatte af at være effektiv.

Derfor er det nødvendigt at tænke over, hvordan vi kan give energi til vores mødedeltagere under mødet. Energizers og brainbreaks er små korte øvelser, ofte indeholdende fysisk bevægelse, der skærper deltagernes koncentration og indlæringsevne. Øvelserne er et virkningsfuldt og afvekslende middel til at kickstarte energier og gruppedynamikker – og dette på alle type møder, store som små. Investeringen af 5-10 min. frekvenser fordelt ud på et møde, kan derfor være godt givet ud og har følgende effekt:

  • De skaber et innovativt og kreativt miljø, der får os til at lege og grine.
  • De ryster folk sammen hurtigt, så vi tør tale om det, der virkelig ligger os på sinde.
  • De indebærer ofte let fysisk aktivitet, hvilket skærper koncentrationen og indlæringsevnen.
  • De holder vores hjerner igang, fordi de ofte stiller krav til vores kombinationsevne og hurtighed.
  • De kan skabe variation i undervisningen eller i en workshop.

Sådan gør du?

Hvis du gerne vil i gang med at anvende øvelserne på dine møder, bliver du kun god til at facilitere dem ved at bruge dem igen og igen. Så øv dig, gerne med familie eller venner.

Vælg de øvelser, som du selv synes, er de sjoveste. Det er langt nemmere at motivere andre til at lave øvelserne, hvis de kan mærke, at du selv kan lide dem. De fleste af øvelserne kræver lidt gulvplads. Planlæg derfor på forhånd, hvor I kan være. Gå evt. ind i et tilstødende lokale eller bed deltagerne om at rykke et par borde og stole.

Hvor og hvornår?

Øvelserne kan i princippet kan bruges når som helst, og hvor som helst – inde og ude.

 

I starten af et program, hvor gruppekulturen og stemningen skal grundlægges og på tidspunkter, hvor energien og koncentrationen er på vej ned, f.eks. efter frokost og efter eftermiddagskaffen.Ved skift i dagens programmet til aktiviteter, hvor deltagerne skal arbejde kreativt, være meget aktive eller samarbejde med andre. Eller i slutningen af et program, så deltagerne forlader mødet med høj energi og glæde i kroppen.

Øvelserne handler om at lege og skabe en god stemning - ikke om at vinde eller præstere. Derfor kan det være en fordel at italesætte og ”fejre”, hvis der laves fejl og nogen ”dummer” sig. For det er kun dem, der tør fejle, der kan skabe nye ting og lære noget nyt. Lav evt. selv nogle fejl for at vise, at du mener det. Herunder får du 3 øvelser, som er gode og forholdsvis lette at begynde dit nye energigivende møde med.

#1: Øvelsen ”Ping Pong”

 

Formål: Skabe god stemning, bevæge sig eller som overgang til næste aktivitet/emne, der handler om at  være forandringsparat og fokuseret.

Tid: Ca. 5 minutter

Antal personer: 2-200 personer

Hvor: hvor som helst - ude eller inde

Materialer: ingen

Sådan gør du:

Bed deltagerne om at finde en tilfældig makker  - hils på hinanden.

Bed deltagerne  om at beslutte hvem der er Ping og hvem der er Pong.

 

Step 1: Personen, der er Ping skal nu sige ”ping” og skyde en ”usynlig” bordtennisbold hen til sin makker der er Pong (brug evt. hånden som bat). Pong returnere bolden samtidig med at sige ”pong”. Sådan står de og skyder frem og tilbage 30-40 sekunder.

 

Step 2: Forklar deltagerne, at hver gang du klapper skal de skifte, så Ping siger ”pong” og Pong siger ”ping”. Klap flere gange først langsomt så hurtigere.

 

Step 3: Forklar deltagerne at de nu selv skal styre det hele. Hver gang en af dem siger ”smash” skifter bliver Ping til Pong og omvendt 

 

#2: Øvelsen ”Shaken not stirred”

Formål: Skabe god stemning, grin og masser af fysisk bevægelse med moderat udfordrende koordination – en god opstartsøvelse efter frokost.

Tid: Ca. 5 minutter

Antal personer: 2-200

Hvor: hvor som helst   - ude eller inde

Materialer: ingen

Sådan gør du:

Bed alle om at rejse sig op, helst i en rundkreds, men det er ikke nødvendigt.

Start med at langsom intro runde – hvor du viser hvad der skal gøres og bed deltagerene følge med.  Først ryster du højre hånd fem gange, mens du tæller højt. Deltagerne følger efter. Derefter ryster du venstre hånd fem gange, derefter højre fod og venstre fod og til sidst hele kroppen.

Dernæst laver i præcist det samme – men nu med en nedtælling for hver runde. Runde 1 = 5 ryst med hvert ”korpsdel” dernæst 4 ryst – 3 ryst  - 2 ryst og til sidst 1 ryst.

Sæt gerne tempoet op undervejs, så det slutter med, at I springer rundt.

Tilføj eventuelt andre dele, der skal rystes, f.eks. hovedet, øjenlågene, tungen m.m.

 

#3: Øvelsen ”Grab it”

Formål:  Skabe god stemning, bevæge sig eller som overgang til næste aktivitet/emne, der handler om at kunne håndtere mange ting på samme tid.

Tid: Ca. 5 minutter

Antal personer: 2-200

Hvor: hvor som helst   - ude eller inde

Materialer: ingen

 

Sådan gør du:

Bed deltagerne om at finde en tilfældig makker  - hils på hinanden

Bed deltagerne  om at beslutte hvem der er A og hvem der er B

Step 1: A stiller sig med flad hånd vendt mod B (som i et ”hej”).

B skal nu med pegefingeren prøve at prikke på A’s håndflade 5 gange, uden at A fanger fingeren med hånden.

 

Step 2: Der byttes, så A nu skal prøve at prikke B’s håndflade 5 gange uden at blive fanget.

Step 3: Nu skal A og B gøre begge dele samtidigt. A og B stiller sig med en flad hånd og en pegefinger hver. Således at de med den ene hånd skal prøve at prikke den andens håndflade og med den anden hånd skal undgå, at der bliver prikket på deres håndflader.

Du kan altid benytte omgivelserne rundt om vores hotel til at holde energien oppe hele dagen - et eksempel er Radisson Blu Hotel, Malmø, som ligger i centrum og tilbyder mange energigivende muligheder i nærheden af hotellet. Deltagerne kan for eksempel holde energien oppe med en sund pause og et besøg på Ribersborg, som er en to kilometer lang sandstrand midt i Malmø med en smuk udsigt over Øresund.

 

Artiklen er lavet i samarbejde med Ann Hansen, mødedesigner, facilitator og konsulent,  concept+competence.

Tell us what you think