Du møder, som du spiser – Hvordan din mad påvirker dit møde

Vi ved alle, hvor vigtig mad er.

Endnu før vi er født, bliver gravide mødre rådet med hensyn til, hvad de skal spise eller ikke spise for at sikre deres barns fremtidige sundhed og lykke. Undersøgelser har desuden vist, at den type mad, du spiser, kan påvirke dit humør i løbet af dagen. Derfor er det underligt, at der er så lidt opmærksomhed på hvilken type mad, vi spiser under forretningsmøder, en af de lejligheder, hvor valget af mad er meget vigtigt for dagens forløb.

Vi besluttede at sætte os ned og tale med en af Radisson Blus områdekøkkenchefer om de seneste trends inden for mad og om det at bespise sultne mødedeltagere på Radisson Blu-hoteller i Centraleuropa.

Hvad er dit navn og din stilling?

Ralf Lampe, køkkenchef på Radisson Blu Hamburg Airport & områdechef for Centraleuropa

Hvad inspirerede dig til at forfølge en karriere inden for fødevarebranchen/den kulinariske branche?

Mange ting, selvfølgelig, men jeg nyder virkelig friheden til at være kreativ, spontan og lidt skør, som det at være køkkenchef giver dig. Jeg er på konstant udkig efter at prøve og lære noget om nye køkkenskoler, nye aromaer, forskellige kulturer – faktisk alt, hvad der begejstrer mig.

Maden spiller en vigtig rolle i alle verdens kulturer, og jeg elsker at kunne overraske og glæde vores gæster ved at kombinere velkendt mad med eksotisk kogekunst og vice versa.

Kan du kort forklare, hvad der begejstrer dig ved at lave mad for Blu?

Jeg holder af at lave mad på Radisson Blu, fordi jeg har frihed til at følge mine passioner, som jeg forklarede før.

På Blu beværter vi folk fra hele verdenen, og jeg holder af den udfordring, det er at skabe retter, der er lækre, men stadig appellerer til et bredt publikum.  Vi bliver opmuntret til konstant at forbedre vores kendskab til og forståelse af mad og madtrends for bedre at kunne betjene vores gæster. Jeg tror, at det gør vores madkvalitet, både i restauranterne og til møder og arrangementer, der afholdes på vores hoteller, til noget særligt i forhold til vores konkurrenter.

Hvordan er madlavning til et møde/arrangement forskellig fra madlavning på en traditionel restaurant?

Man skulle måske tro, at madlavning til møder og arrangementer ville være meget forskellig fra madlavning på en restaurant, men det er det ikke for mig.

Jeg har de samme høje forventninger til mig selv og mit personale, hvad enten der laves mad til en traditionel restaurant eller et arrangement. At sikre at maden tager sig lige så godt ud, som den smager, er noget, vi tager meget alvorligt på Blu. Det er grunden til, at vi har udviklet disse nye “madtrends” til vores Experience Meetings på Blu.

Vi har skabt fire forskellige “stile” eller “temaer” til menuen til møder og arrangementer:

– Flexitarian

– Land + Place

– Wild Sensation

– Tasty Mood

Hvert af disse temaer inkorporerer alle de seneste madtrends, f.eks. brug af lokale/regionale produkter, brug af årstidens produkter og et overordnet fokus på sundhed.  Vi er meget glade for at kunne tilbyde vores forretningskunder et sundt og imponerende alternativ til de buffeter, de normalt oplever, når de er til et møde eller et arrangement på et hotel.

Hvad var det mest interessante, du opdagede, da du planlagde eller undersøgte disse forskellige madtrends?

Helt ærligt? Det overrasker mig altid, hvor langsomt hotelbranchen reagerer på og inkorporerer madtrends i deres egne menuer.

Her på Radisson Blu var vi de første til at inkorporere ideen om “Brainfood” eller sund og frisk mad ved møder og arrangementer på hotellerne. Igen, det er Radisson Blu, der som de første i branchen yderligere tager disse madtrends til sig og tilbyder sunde retter til vores forretningskunder. Jeg mener, at det er en af de ting, som gør vores virksomhed til noget enestående.

Hvad synes du er vigtigst ved planlægningen af mad til møder og arrangementer?

Den skal være god, enkel og autentisk.

Hvilken ret er du mest stolt af at have skabt, og hvorfor?

Som Steve Jobs engang sagde, “Gode kunstnere kopierer. Fremragende kunstnere stjæler”.

Normalt skaber kokke ikke så meget, da vi snarere tager gode ideer op og udvikler dem yderligere til vores eget specifikke marked. For eksempel serverer vi i øjeblikket pulled pork-sandwich til vores møder og arrangementer, og folk er vilde med dem. Det er en meget nostalgisk sommermad, og vores gæster reagerer altid vældigt positivt, når det er på menuen.

Har du nogle gode råd til vores følgere, til når de laver mad til større grupper hjemme?

Hav din MEP i orden!

OK, det må jeg nok lige forklare. Hvis du nogensinde har arbejdet i et køkken eller er en ivrig kok, ved du, hvor vigtigt det er. Mise en place er fransk og betyder bogstaveligt talt “at sætte på plads”.

At have en plan og forberede så mange af dine ingredienser som muligt, før du begynder at lave mad, er afgørende for, at dit måltid forløber så nemt som muligt; og det vil sikkert også forhindre en masse fejltagelser samtidigt. At have dine ingredienser opmålt og parat til at bruge i retten er hemmeligheden ved alle fremragende middage.

Hvad tror du vil blive den næste store madtrend i fremtiden?

Det er vanskeligt at sige. Jeg tror, at vi fortsat vil se folk være interesserede i lokale madvarer af typen, der kommer direkte fra gården til bordet. Jeg tror, at mad, der taler til alle sanserne, vil stige i popularitet, hvilket er noget, vi allerede inkorporerer i vores Brainfood og menuer til Experience Meetings.

Hos Blu har vi selvfølgelig altid set på forskellige måder til at give vores gæster en unik oplevelse. Så jeg glæder mig til den udfordring, det er at oversætte de næste “madtrends” til fremragende madoplevelser for vores gæster.

Se flere billeder fra vores madtrends

Kreative kaffepauser med Blu

“Så længe der er kaffe i verden, hvor galt kan det så gå?”

Hvad enten du er enig med Cassandra Clare eller ej, så har alle brug for en kaffepause nu og da til at slappe og refokusere i – især, når man er på arbejde eller til møde. Så teamet i Radisson Blu i Centraleuropa tænkte, “Hvorfor ikke gøre dem lidt mere interessante?”

Rul ned for at se nogle af de trendy drejninger, Radisson Blu i Centraleuropa tilbyder sine forretningsgæster.

Addictive Apple

Denne kaffepause, “Addictive Apple”, over temaet “Flexitarian” tilbyder en velafbalanceret kost sammen med fuld smag af grønt. Fra æbletærte til frisklavet æble-gulerodssmoothie. Hold dig sund, og husk: “Et æble om dagen holder doktoren fra døren!”

Chic Cinnamon

Hjemmelavet mad og lokalt køkken er karakteristisk for vores kaffepauser, der er inspireret af “Land + Place”. Vores køkkenchefer genfortolker traditionelle opskrifter med en moderne drejning. Hvad med kofta på kanelstænger eller lækre kaneldoughnuts? Bring lokal smag til dit møde med vores kaffepauser over temaet kanel.

Cheerful Chocolate

Giv sjælen næring med denne kaffepause over temaet “Tasty Mood”! Fra sandwich med Nutella og chili til fløjlsbløde banansmoothies, så er alle lækkerierne i denne kaffepause en ode til alles yndlingsdelikatesse – chokolade. Rul gennem galleriet herunder for at se alle chokoladelækkerierne.

Green Galore

Du må prøve den økologiske “Wild Sensation”-inspirerede mulighed for at få en kaffepause, der virkelig er fuld af smag og næringsstoffer. Hvedegræs og honning-smoothies passer perfekt til wraps med krydret frilandskylling og guacamole. Se flere snacks fuld af grøn energi herunder!

Tror du, at disse kaffepauser er lige præcis, hvad dit team har brug for ved næste møde eller arrangement? Eller måske er du interesseret i at få mere at vide om det fantastiske udvalg af lækker og moderne mad, vi kan tilbyde ved dit næste møde? Gå til vores side Food Trends for at se alle de seneste trends, som vi inkorporerer i vores mad til møder og arrangementer.

 

Tell us what you think


7 × = forty two